Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το ''μάτι'': Μια ακόμη δεισιδαιμονία

Το ''μάτι'' και το ''ξεμάτιασμα''
    Μια ακόμη δεισιδαιμονία που είναι αποδεκτή το 2015 στην Ελλάδα, μια δυτική χώρα, είναι η πίστη στο ''μάτι'', ''μάτιασμα'' ή και ''βασκανία'', όπως είναι γνωστή στον ελληνικό λαό, το 62,5 % του οποίου φαίνεται να δηλώνει πως πιστεύει σε αυτή, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα. Τί τρέχει όμως με το ''μάτι''; Η δεισιδαιμονία έχει ως εξής:

Κάποιες φορές, όταν ένας άνθρωπος έχει έντονο πονοκέφαλο, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα αυτός να προκλήθηκε από την ''αρνητική ενέργεια'' που του μεταβίβασε ένας ''κακόψυχος άνθρωπος'' κοιτώντας τον ή ζηλεύοντας τον. Το ''μάτι'' είναι, επίσης, υπεύθυνο ορισμένες φορές για διάφορα ατυχήματα. Όταν, όμως, πρόκειται για πονοκέφαλο, υπάρχουν δύο λύσεις: 

Λύση 1η) Να πάει ο ''ματιασμένος'' στον ιερέα της κοντινότερης εκκλησίας, ο οποίος του θα του διαβάσει την κατάλληλη ευχή και με τη δύναμη του Θεού, ο ματιασμένος θα γίνει καλά. Σε συμβουλεύει, δε, να μην ακολουθείς την 2η Λύση (βλ. παρακάτω), γιατί αυτά είναι ενέργειες του σατανά, μαύρες μαγείες και ένα σωρό άλλα πράγματα, οι όροι των οποίων θα προκαλούσαν μεγάλο φόβο σε έναν απλό χωρικό ή ηλικιωμένο.

Λύση 2η) Να πάει ο ''ματιασμένος'' σε κάποια ηλικιωμένη γυναίκα η οποία θα γνωρίζει τα σωστά ξόρκια, και αφού τα πει θα ρίξει μερικές σταγόνες λάδι, αυτές θα σπάσουν, φανερώνοντας με αυτό τον τρόπο το ότι ο ματιασμένος όντως υπέφερε και ότι ο πονοκέφαλός του, ο οποίος όπως αναφέρθηκε ανωτέρω οφείλεται σε αρνητική ενέργεια, θα λάβει τέλος. Η παραπάνω διαδικασία είναι γνωστή ως ''ξεμάτιασμα''. Πέρα όμως από τα ξόρκια της ηλικιωμένης γυναίκας, ορισμένα μάτια-φυλακτά είναι αυτα που θα ''απομακρύνουν'' την αρνητική ενέργεια, εάν τα κρεμάσουμε στο λαιμό μας.

Το πιο γνωστό φυλακτό για το ''μάτι''


   Όπως γίνεται φανερό, η γνώμη μου απέναντι στο μάτι περιέχει μερικές σταγόνες σαρκασμού και αυτό θα σας το αιτιολογήσω αμέσως. Πρωτίστως, ο πονοκέφαλος μπορεί να έχει ένα σωρό αιτίες (σωματική κόπωση και καταπόνηση του οργανισμού, αϋπνία, αιμάτωμα, έλλειψη σιδήρου, έκθεση του οργανισμού σε έντονη ακτινοβολία και συχνότητες (Db ντεσιμπέλ), καπνό, ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, κρυολόγημα, απότομη μεταβολή ορμονών που συμβαίνει συνήθως στις γυναίκες, περιορισμένη οξυγόνωση του εγκεφάλου για τον α ή τον β λόγο, π.χ. μια κύστη να πιέζει τη καρωτίδα, έντονη συγκέντρωση μιας ουσίας στον οργανισμό π.χ. αλκοόλ, ή σε πιο σοβαρό επίπεδο σε ανεύρισμα, μηνιγγίτιδα και πολλές πολλές άλλες αιτίες). Σε καμία όμως περίπτωση παγκοσμίως, δεν έχει σημειωθεί πονοκέφαλος προκαλούμενος από ''αρνητική ενέργεια'' ή ''μάτι''. Αυτό συμβαίνει για τον απλούστατο λόγο ότι δεν υπάρχει ''ματιασμα'' ή ''αρνητική ενέργεια''. Η ενέργεια είναι μία, η οποία μεταβάλλεται συνεχώς (λ.χ. από χημική σε θερμική ενέργεια, ή από κινητική σε δυναμική) και ποτέ δεν χάνεται. Δεν υπάρχει ''θετική'' και ''αρνητική'' ενέργεια. Απλώς πρόκειται για μια επινόηση του ανθρώπου σε παλαιότερες εποχές με σκοπό να ερμηνεύσει κάποιους μηχανισμούς του ίδιου που δεν μπορούσε να κατανοήσει. Το ''μάτιασμα'', επίσης, έχει κάποιες απαντήσεις που πρέπει να απαντηθούν και μια επιστημονική εξήγηση να αντικρούσει. 

Για παράδειγμα:
  • Ποιοί είναι αυτοί που ματιάζουν; 
  • Είναι κληρονομική αυτή η ιδιότητα;
  • Πώς και για πόσο πρέπει να κοιτάξει ένας κάποιον άλλο για να τον ματιάξει;
  • Πόσο διαρκεί περίπου το μάτι; Είναι σταθερό ή ποικίλει η διάρκεια;
  • Μπορεί να υπάρξει μάτι χωρίς να σε κοιτάει κάποιος στα μάτια; ή και γενικά;
  • Πόσο ισχυρό είναι σαν όπλο το μάτι; Θα μπορούσε δηλαδή να το χρησιμοποιήσει κάποιος στον πόλεμο για να παραλύσει τον εχθρό;
  • Τί μπορεί να προκληθεί πέρα από πονοκέφαλο;
  • Εάν το φυλακτό με το μάτι είναι λίγο ραγισμένο, χάνει την δύναμή του;
  • Πώς γνωρίζουν οι ηλικιωμένες γυναίκες τα λόγια από τα ξόρκια;
  • Μπορεί κάποιος να αυτο-ξεματιαστεί;
...και πολλά άλλα. Η, δε, επιστημονική εξήγηση είναι η εξής:

Τα λιπίδια, δηλαδή τα μόρια των λιπών ανάμεσα στα οποία βρίσκεται και το λάδι, αποτελούνται από μακρομόρια. Αυτά με τη σειρά τους, μοιάζουν με αλυσίδες έχοντας μια υδρόφιλη κεφαλή και μια υδρόφοβη ουρά.


 Σε περίπτωση που μια σταγόνα λάδι πέσει στο νερό, οι υδρόφιλες κεφαλές γυρνούν προς την κατεύθυνση του νερού και οι υδρόφοβες ουρές σχηματίζουν μια σφαίρα, στην οποία δεν υπάρχει νερό, προκειμένου να προφυλαχθούν. Αν δεν καταλάβατε, φανταστείτε το παραπάνω παράδειγμα με έναν κύκλο αντί για σφαίρα. Οι υδρόφιλες κεφαλές πηγαίνουν η μία δίπλα στην άλλη σχηματίζοντας έναν κύκλο και κλείνοντας μέσα τις υδρόφοβες ουρές. Πολλοί κύκλοι = μία σφαίρα. Αυτό συμβαίνει σε κλάσματα δευτερολέπτου με το που πέσει η σταγόνα στο νερό. Γι αυτό το λόγο τα λίπη δεν είναι υδατοδιαλυτά και το λάδι ξεχωρίζει από το νερό. Υπάρχει, ωστόσο, η συχνή περίπτωση τα μακρομόρια να μην προλάβουν να σχηματίσουν μια σφαίρα και κατα κάποιον τρόπο αυτή η σταγόνα λάδι ''σπάει''. Εδώ, λοιπόν, βασίζεται το ''ξεμάτιασμα''.

Δημήτρης Ξ. Μαυρίδης
Κομοτηνή
13 Μαΐου 2015 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι Τσάμηδες και ο αλβανικός ανθελληνισμός

Η Ιστορία των Τσάμηδων    Μπορώ να πω ότι αυτό το θέμα σχετικά με την ιστορία Τσάμηδων όπως και η ιστορία των Σουλιωτών και Αλβανών ήταν από τα πιο περίπλοκα θέματα, διότι υπάρχουν πολλά ασαφή κενά και λανθασμένα κείμενα, ή και προπαγανδιστικά, σε αυτήν την ιστορία, τα οποία μπορούν να μας δημιουργήσουν λανθασμένες αντιλήψεις ανα πάσα στιγμή. Για παράδειγμα, όταν έψαξα για τους Τσάμηδες στην σειρά εγκυκλοπαιδειών Χάρη Πάτση (Βασική Εγκυκλοπαίδεια των Νέων, Νεώτατη έκδοση 1981-1982), τους ανέφερε ως αλβανικής καταγωγής. Συγκεκριμένα: Η περιοχή της Τσαμουριάς ΤΣΑΜΗΔΕΣ:  Κάτοικοι της Τσαμουριάς (Θεσπρωτίας), αλβανικής καταγωγής. Τσάμηδες ονομάσθηκαν κυρίως εκείνοι από τους κατοίκους που ασπάσθηκαν την μουσουλμανική θρησκεία (κατα τον 17ο και 18ο αιώνα), για να διατηρήσουν την περιουσία τους. Οι Μουσουλμάνοι Τσάμηδες, κατά την απογραφή του 1940 έφθαναν τις 18.000 μέσα σε 65.000 πληθυσμό του νομού Θεσπρωτίας, κατείχαν δε τις πιο εύμορφες περιοχές του ν...

Οι Ρομά του Νομού Σερρών

Του Δημητρίου Ζάχου, Αναπληρωτή καθηγητή ΑΠΘ    Σύμφωνα με την παράδοση, οι Οθωμανοί μπέηδες των Σερρών έφεραν π ριν από πολλά χρόνια τους/τις προγόνους των με λών των ρομικών ομάδων από την Αίγυπτο , για να κ αλλιεργήσου ν τα τσιφλίκια το υς. Σ ύμφωνα με τα γραπτά τεκμήρια όμως, η παρουσία των Ρ ομ στην περιοχή των Σερρών καταγράφ εται στο δε ύτερο ήμισυ του 15 ου αιώνα και στο 16ο αιώνα, ενώ συγκεκριμένε ς μαρτυρίες φανερών ουν τη δράση τους κατ ά τη διάρκεια της δεύτερης περι όδου της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (από το 17ο αιώνα και έ ντευθεν) . Την εν λόγω περίοδο, η σύνδεση της οικονομικής ζ ωής της Οθωμανικής Αυτοκρατ ορίας με αυτή των Δυτ ικοευρωπαϊκών χωρ ών προκάλεσε σημάντικές αλλ αγές στον τρόπο και στους ρυθμούς της αγροτικής παραγωγής, οι οποί ες προσ δίδουν μια ικανοποιητική ερμηνεία για την πρ οσπάθεια της Οθωμανικής δ ι οίκησης να οδηγήσει διάφ ορες ρομι κές ομάδες σε μόνιμη εγκατάστασ η σε διά φορες αγ ροτικές της περιοχές. Οι ιδιαίτ ερες συνθήκες κάτω απ...

Μακεδονικές Υποθέσεις 2: Πώς ένα χωριό γίνεται "ελληνικό" ή "βουλγαρικό"; Η περίπτωση των χωριών στον καζά Πετριτσίου στα τέλη του 1906

«[...] Μετά χαράς, ως και χθες τηλεγράφησα, αναγγέλω εις την Υμ. Παναγιότητα, ότι δύο χωρία της επαρχίας Πετρίτσης, το Μίτινο εκ 40 οικιών συνιστάμενον και το Συρπάνι εξ 60, οικεία βουλήσει προσήλθον εις την Ι. Μητρόπολιν και επέδωκαν αναφοράν, νομίμως υπογεγγραμμένην και σεσημασμένην δια της σφραγίδος του χωρίου, δι' ής αναγνωρίζουσι τον Οικουμενικόν Πατριάρχην και την ιεράν Μητρόπολιν Μελενίκου ως πνευματικήν και εκκλησιαστικήν αυτών αρχήν. [...] Πλησίον της Πετρίτσης ορθόδοξα υπάρχουσι δύο έτερα χωρία, Κάμενα και Κολάροβο εκ 40 και 25 οικιών, τα οποία στερούνται ιερέων και διδασκάλων » [1] . Χάρτης του Λιθογραφείου Κοντογόνη με τίτλο "Θεσσαλονίκη", 1910. Φαίνονται τα χωριά του καζά Πετριτσίου, τα οποία αναφέρονται σε αυτή την υπόθεση (από δυτικά προς τα ανατολικά): Γιαβόρνιτσα, Κάμινα, Κολάροβον, Γιουρουκλερί μαχαλάδες (νοτιοανατολικά από το Πετρίτσι), Τοπόλνιτσα, και προς βορρά παράλληλα με τον ποταμό Στρυμόνα: Μιτίνοβον, Σιρμπάνοβον και Στάρτσοβον. Η ...