Η ιστορία της βιοαιθανόλης ως καυσίμου
κίνησης ξεκινά το 1908 όταν ο Χένρυ Φορντ κατασκεύασε το πρώτο
αυτοκίνητο, το αλκοολοκίνητο μοντέλο Ford T, δηλώνοντας ότι τα καύσιμα
του μέλλοντος θα προέρχονται από μήλα, ζιζάνια ή ροκανίδια. Η βιοαιθανόλη παράγεται κυρίως
από την αλκοολική ζύμωση της ζάχαρης. Μπορεί επίσης να συντεθεί
βιομηχανικά από την χημική αντίδραση του αιθυλενίου με ατμό.Σαν πρώτη ύλη για την παραγωγή
βιοαιθανόλης μπορούν να χρησιμοποιηθούν σακχαρούχα, κυτταρινούχα κι
αμυλούχα φυτά (σιτάρι, καλαμπόκι, σόργο, τεύτλα, κ.ά). Ο κύριος τρόπος
παραγωγής της είναι η ζύμωση των αμυλούχων - σακχαρούχων συστατικών για
την παραγωγή αιθανόλης κι ο διαχωρισμός της από τα λοιπά συστατικά με
απόσταξη.
Σήμερα, όλα τα αυτοκίνητα μπορούν να χρησιμοποιήσουν Ε5 ή Ε10, δηλαδή μείγμα βενζίνης με 5 ή 10% αιθανόλη, χωρίς καμία μετατροπή. Η αιθανόλη έχει 113 οκτάνια και χρησιμοποιείται για την αύξηση του αριθμού οκτανίων της βενζίνης και για τη βελτίωση της ποιότητάς της δηλαδή ως βελτιωτικό καυσίμου (πχ ΕΤΒΕ, ΜΕΤΒΕ). Συνήθως πωλείται στα πρατήρια ως μείγμα Ε10 (10% αιθανόλη + 90% βενζίνης). Η αυτοκινητοβιομηχανία πλέον διαθέτει στο εμπόριο μοντέλα (FFV, Flexible Fuel Vehicle) που χρησιμοποιούν μείγμα Ε85 (85% αιθανόλη + 15% βενζίνης) ή οποιοδήποτε άλλο μείγμα αιθανόλης-βενζίνης (πχ Ford Focus ή Saab BioPower). Το μίγμα Ε85 έχει αριθμό οκτανίου περίπου 105.
Ανάλυση της παγκόσμιας αγοράς αιθανόλης
Οι Βραζιλία και ΗΠΑ παράγουν το 75% περίπου της αιθανόλης του πλανήτη με την εν λόγω βιομηχανία να γνωρίζει ραγδαία ανάπτυξη. Ήδη ακούγονται προτάσεις για δημιουργία καρτέλ αιθανόλης από τις δύο χώρες αντίστοιχου με τον ΟΠΕΚ. Επίσης, σε χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία έχουν επίσης ξεκινήσει τεράστια προγράμματα ανάπτυξης της βιομηχανίας αιθανόλης. Πρόσφατα και η ρωσική κυβέρνηση ανακοίνωσε πρόγραμμα ανάπτυξης της βιομηχανίας αιθανόλης, επιδοτώντας την κατασκευή 30 νέων εργοστασίων συνολικής ετήσιας δυναμικότητας 2.000.000 τόνων.
Οι Βραζιλία και ΗΠΑ παράγουν το 75% περίπου της αιθανόλης του πλανήτη με την εν λόγω βιομηχανία να γνωρίζει ραγδαία ανάπτυξη. Ήδη ακούγονται προτάσεις για δημιουργία καρτέλ αιθανόλης από τις δύο χώρες αντίστοιχου με τον ΟΠΕΚ. Επίσης, σε χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία έχουν επίσης ξεκινήσει τεράστια προγράμματα ανάπτυξης της βιομηχανίας αιθανόλης. Πρόσφατα και η ρωσική κυβέρνηση ανακοίνωσε πρόγραμμα ανάπτυξης της βιομηχανίας αιθανόλης, επιδοτώντας την κατασκευή 30 νέων εργοστασίων συνολικής ετήσιας δυναμικότητας 2.000.000 τόνων.
Το ενεργειακό θαύμα της Βραζιλίας
στα βιοκαύσιμα ξεκινά το 1973, όταν ο τότε δικτάτορας στρατηγός
Γκάιζελ, λόγω της πετρελαϊκής κρίσης (εμπάργκο ΟΠΕΚ) και της εκτόξευσης
των τιμών πετρελαίου παγκοσμίως, δημιούργησε το 30ετές πρόγραμμα
υποκατάστασης της βενζίνης από αιθανόλη. Τότε δόθηκαν γενναίες
επιδοτήσεις και χρηματοδότησε την κατασκευή εργοστασίων παραγωγής
αιθανόλης, εγκατέστησε αντλίες αιθανόλης σε όλα τα πρατήρια καυσίμων της
χώρας και έδωσε φορολογικά κίνητρα για τα αλκοολοκίνητα οχήματα.
Προφανώς τα αποτελέσματα είναι θεαματικά διότι πέρυσι η κυβέρνηση
ανακοίνωσε ότι χάρη στην αιθανόλη και στην αύξηση της εγχώριας παραγωγής
πετρελαίου, η Βραζιλία σταματά πλέον την εισαγωγή πετρελαίου και
καθίσταται ενεργειακά αυτόνομη. Σήμερα, περισσότερα από τα μισά
αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στη χώρα είναι αλκοολοκίνητα, ενώ τα υπόλοιπα
καταναλίσκουν μίγμα βενζίνης-αλκοόλης σε αναλογία 75%-25% αντίστοιχα.
Λειτουργούν 315 εργοστάσια, εκ των οποίων τα 80 κατασκευάστηκαν το 2005.
Η καλλιέργεια του ζαχαροκάλαμου αναμένεται να διπλασιαστεί την επόμενη
δεκαετία.
Στις ΗΠΑ η παραγωγή αιθανόλης
γνωρίζει εκρηκτική ανάπτυξη μετά το 2000. Την περίοδο 2000-2006 η
παραγωγή αυξήθηκε κατά 300% και πλέον ενώ γενικότερα, η παραγωγή
αιθανόλης, από 568 εκατομμύρια λίτρα το 1981 έφτασε τα 18,4
δισεκατομμύρια λίτρα το 2006, δηλαδή αυξήθηκε κατά 32 φορές περίπου. Το
2006 οι ΗΠΑ εξοικονόμησαν, λόγω της αιθανόλης, 11 δισεκατομμύρια δολάρια
από εισαγωγές πετρελαίου. Σχετικά με τα εργοστάσια βιοαιθανόλης στις
ΗΠΑ, το 2000 λειτουργούσαν 54 εργοστάσια και σήμερα 130 εργοστάσια ενώ
κατασκευάζονται άλλα 84. Πέρυσι, το 17% της παραγωγής καλαμποκιού
χρησιμοποιήθηκε στη βιομηχανία αιθανόλης για την παραγωγή 19
δισεκατομμυρίων λίτρων αιθανόλης ενώ ο καταγεγραμμένος στόχος της
κυβέρνησης των ΗΠΑ είναι 28 δισ. λίτρα άμεσα και 40 δισ. λίτρα στο εγγύς
μέλλον. H Citigroup εκτιμά ότι η αμερικανική παραγωγή αιθανόλης θα
αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 10,3% μέχρι το 2012. Πρέπει να σημειωθεί
ότι η αμερικάνικη κυβέρνηση στηρίζει επί πολλά χρόνια τον κλάδο
παραγωγής αιθανόλης, δίνοντας γενναίες επιδοτήσεις στις συγκεκριμένες βιομηχανίες που αγγίζουν τα 2 $ ανά λίτρο αιθανόλης (βάσει της δυναμικότητας των μονάδων παραγωγής αιθανόλης).
Στην Ελλάδα οι ενεργειακές καλλιέργειες από τις οποίες
μπορεί να παραχθεί βιοαιθανόλη είναι οι παραδοσιακές: σιτάρι, κριθάρι,
αραβόσιτος, ζαχαρότευτλα κι η «νέα» καλλιέργεια του γλυκού σόργου.
Ενδιαφέρον για την παραγωγή βιοαιθανόλης στον ελλαδικό χώρο έχει
εκφράσει η Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης.
Πίνακας: Εκτιμώμενο κόστος παραγωγής βιοαιθανόλης από διάφορες πρώτες ύλες.
Το κόστος παραγωγής αιθανόλης από καλαμπόκι στις ΗΠΑ είναι 0,21 ευρώ/λίτρο και στα πρατήρια καυσίμων, η τιμή πώλησης του καυσίμου Ε85 (85% αιθανόλη + 15% βενζίνη) είναι 0,50 ευρώ/λίτρο όταν η αντίστοιχη τιμή της βενζίνης είναι 0,58 ευρώ/λίτρο (Ιούλιος 2007). Επειδή η αιθανόλη έχει 67% του ενεργειακού περιεχομένου (θερμογόνου δύναμης, κατ’ όγκο) της βενζίνης, το κόστος της αιθανόλης που ισοδυναμεί με ένα λίτρο βενζίνης είναι 0,71 ευρώ/λίτρο.
Η Βραζιλία παράγει ακόμη φθηνότερη βιοαιθανόλη, με κόστος παραγωγής 0,17 ευρώ/λίτρο. H λιανική τιμή πώλησης της αιθανόλης είναι 0,55 ευρώ/λίτρο όταν η αντίστοιχη τιμή της βενζίνης είναι 0,94 ευρώ/λίτρο (Ιούλιος 2007). Το κόστος της αιθανόλης που ισοδυναμεί με ένα λίτρο βενζίνης είναι 0,74 ευρώ/λίτρο. Η Βραζιλία είναι η μοναδική χώρα παγκοσμίως όπου πλέον η βιοαιθανόλη που παράγεται από ζαχαροκάλαμο είναι ήδη ανταγωνιστική έναντι των ορυκτών υγρών καυσίμων.
Η διαδικασία παραγωγής βιοαιθανόληςΗ
παραγωγή αιθανόλης από άμυλο (δημητριακά, καλαμπόκι) ή σάκχαρα
(ζαχαροκάλαμο, ζαχαρότευτλα, γλυκό σόργο) είναι απλή και γίνεται μέσω
αλκοολικής ζύμωσης. Τα εργοστάσια παραγωγής βιοαιθανόλης είναι
ουσιαστικά τεράστια αποστακτήρια.
Μονάδα παραγωγής βιοαιθανόλης (www.nrel.gov)
Αριστερά οι ζυμωτήρες - Δεξιά οι πύργοι απόσταξης
Αριστερά οι ζυμωτήρες - Δεξιά οι πύργοι απόσταξης
Στην περίπτωση που πρώτη ύλη είναι το ζαχαροκάλαμο ή το γλυκό σόργο, τα στελέχη τους(καλάμια) θρυμματίζονται και στο αλεσμένο προϊόν γίνεται αποχύμωση (μηχανικά με πίεση) και με την προσθήκη ζεστού νερού γίνεται εκχύλιση και συλλογή του υδατικού σακχαρούχου διαλύματος.
Καλλιέργεια γλυκού σόργου - το ξηρό καλάμι του έχει πάνω από 40% σάκχαρα
Σε
αντίθεση με το ζαχαροκάλαμο και το σόργο που λαμβάνεται απευθείας ο
σακχαρούχος χυμός των βλαστών, στα σιτηρά (σιτάρι, κριθάρι, καλαμπόκι)
απαιτείται προσθήκη ακριβών ενζύμων (αμυλάσες) για τη διάσπαση
(υδρόλυση) του αμύλου σε σάκχαρα. Οι σπόροι των σιτηρών αλέθονται,
αναμιγνύονται με νερό και ακολουθεί θέρμανση και ζύμωση σε αλκοόλη.
Η ζύμωση του σακχαρούχου διαλύματος γίνεται σταδιακά σε τεράστιες
δεξαμενές (ζυμωτήρες) με την προσθήκη κατάλληλων σακχαρομυκήτων, συνήθως
στελέχη του Saccharomyces cerevisiae. Στο τελικό προϊόν της ζύμωσης
γίνεται καθαρισμός με φυγοκέντριση ή διήθηση και το υγρό οδηγείται στην
τελική δεξαμενή όπου γίνεται διαχωρισμός και ανάκτηση της καθαρής
αιθανόλης. Ανάλογα με το σκοπό, η αιθανόλη ως τελικό προϊόν μπορεί να
είναι ένυδρη (95% v/v) ή άνυδρη (99,5% v/v).
Η
διαδικασία παραλαβής της αιθανόλης είναι το τελευταίο στάδιο παραγωγής
και περιλαμβάνει απόσταξη και αφυδάτωση με θέρμανση. Το τελευταίο αυτό
στάδιο είναι από τα πλέον ενεργοβόρα άρα και πιο δαπανηρά στάδια της
παραγωγικής διαδικασίας και αποτελεί κρίσιμο παράγοντα της βιομηχανικής
παραγωγής βιοαιθανόλης.
Σχήμα: Διάγραμμα ροής της παραγωγής αιθανόλης
Τα
απόβλητα της βιομηχανίας αιθανόλης έχουν υψηλό ρυπαντικό φορτίο και
είναι δύσκολα επεξεργάσιμα. Στη Βραζιλία έχουν υιοθετηθεί δύο πρακτικές
για την επεξεργασία των υγρών αποβλήτων της βιομηχανικής παραγωγής
αιθανόλης από ζαχαροκάλαμο. Η πρώτη μέθοδος αφορά τη συλλογή των
αποβλήτων σε δεξαμενές και εξάτμιση του νερού. Κατά τη δεύτερη πρακτική
γίνεται διασπορά τους με ψεκασμό σε καλλιέργειες ζαχαροκάλαμου ως
αζωτούχος λίπανση.
Τα οφέλη
Τα οφέλη διακρίνονται σε δύο κατηγορίες, στα περιβαλλοντικά και στα κοινωνικο-οικονομικά. Όσον αφορά στα περιβαλλοντικά, τα οφέλη είναι:
Η θετική συνεισφορά σχετικά με το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Η θετική συνεισφορά σχετικά με την όξινη βροχή.
Η προστασία έναντι της διάβρωσης του εδάφους.
Η διαχείριση νερού.
Οι χαμηλές εισροές σε λιπάσματα.
Η μείωση της χρήσης φυτοφαρμάκων και η εκμετάλλευση εδαφών χαμηλής γονιμότητας.
Ενώ στα κοινωνικό-οικονομικά οφέλη περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:
Η προσφορά εναλλακτικών καλλιεργητικών λύσεων.
Η ενδυνάμωση του γεωργικού χώρου.
Η αύξηση του αγροτικού εισοδήματος.
Η μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων και αναζωογόνηση των λιγότερο ανεπτυγμένων γεωργικών οικονομιών.
Η εξασφάλιση αειφόρου περιφερειακής ανάπτυξης και η
μείωση της εξάρτησης από το πετρέλαιο.
[1] Συμπαραγωγή: η ταυτόχρονη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας από την ίδια ποσότητα καυσίμου (η παραγωγή ηλεκτρισμού έχει μέγιστη απόδοση 45%, η συμπαραγωγή φτάνει τα 90% με τη διαφορά να οφείλεται στη χρήση της απορριπτόμενης θερμότητας).
Τα οφέλη διακρίνονται σε δύο κατηγορίες, στα περιβαλλοντικά και στα κοινωνικο-οικονομικά. Όσον αφορά στα περιβαλλοντικά, τα οφέλη είναι:
Η θετική συνεισφορά σχετικά με το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Η θετική συνεισφορά σχετικά με την όξινη βροχή.
Η προστασία έναντι της διάβρωσης του εδάφους.
Η διαχείριση νερού.
Οι χαμηλές εισροές σε λιπάσματα.
Η μείωση της χρήσης φυτοφαρμάκων και η εκμετάλλευση εδαφών χαμηλής γονιμότητας.
Ενώ στα κοινωνικό-οικονομικά οφέλη περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:
Η προσφορά εναλλακτικών καλλιεργητικών λύσεων.
Η ενδυνάμωση του γεωργικού χώρου.
Η αύξηση του αγροτικού εισοδήματος.
Η μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων και αναζωογόνηση των λιγότερο ανεπτυγμένων γεωργικών οικονομιών.
Η εξασφάλιση αειφόρου περιφερειακής ανάπτυξης και η
μείωση της εξάρτησης από το πετρέλαιο.
[1] Συμπαραγωγή: η ταυτόχρονη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας από την ίδια ποσότητα καυσίμου (η παραγωγή ηλεκτρισμού έχει μέγιστη απόδοση 45%, η συμπαραγωγή φτάνει τα 90% με τη διαφορά να οφείλεται στη χρήση της απορριπτόμενης θερμότητας).
Πηγές : ( http://bioenergynews.blogspot.gr/2008/03/blog-post_21.html )
( http://www.e-tzaki.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=72&Itemid=85 )
( http://www.biofuels.gr/bioethanol.html )
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου