Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι μορφές καταπίεσης των Ελλήνων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας την περίοδο 1914-1916

   Η ελληνική παρουσία στην Μικρά Ασία υπήρξε μακραίωνη, ακραιφνής και συντέλεσε καθοριστικά στην ανάπτυξη του πολιτισμού της περιοχής. Από την κατάκτηση, όμως, της Μικράς Ασίας από τα τουρκικά φύλα τον 12ο αιώνα μέχρι τις αρχές του προηγούμενου αιώνα οι Τούρκοι χρησιμοποίησαν διάφορες μεθόδους με σκοπό την μείωση του ελληνικού στοιχείου σε εκείνα τα εδάφη. Συγκεκριμένα, στα τέλη του 19ου αιώνα παρατηρείται η εθνική αφύπνιση των Τούρκων, γεγονός που υπήρξε η βασική αιτία των διωγμών των Ελλήνων και των Αρμενίων.
   Τους πρώτους μήνες του 1914 παρατηρείται μία μετανάστευση πολυάριθμων Μουσουλμάνων της Βαλκανικής προς τη Μικρά Ασία, που υποκινήθηκε από την τουρκική κυβέρνηση. Αυτό το συμβάν έδωσε αφορμή για διωγμούς σε βάρος των Ελλήνων της Δυτικής Μικράς Ασίας και της Ανατολικής Θράκης μέσω διάφορων προσχημάτων, όπως για παράδειγμα οι διώξεις των Ελλήνων της Δυτικής Μικράς Ασίας έγιναν με το πρόσχημα της εκκένωσης της περιοχής απέναντι από τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου για δήθεν στρατιωτικούς λόγους.. Η επιχείρηση έγινε με την καθοδήγηση των Γερμανών, συμμάχων των Τούρκων κατά τη διάρκεια του Α' παγκοσμίου πολέμου. Μετά την είσοδο της Τουρκίας στον Α' παγκόσμιο πόλεμο, τον Οκτώβριο του 1914, οι Έλληνες υπέστησαν πολλές καταπιέσεις. Αρχικά, θεσπίστηκαν έκτακτες επιβαρύνσεις και επιτάξεις ειδών για τις ανάγκες του πολέμου, όπως δήμευση ολόκληρων περιουσιών. Τέθηκαν, επίσης, εμπόδια στις εμπορικές τους δραστηριότητες με σκοπό να τους γονατίσουν οικονομικά. 
   Ήρθε, όμως, η ώρα που οι καταπιέσεις διογκώνονταν. Οι Τούρκοι προχώρησαν σε άμεση μετατόπιση ελληνικών πληθυσμών από τις ακτές τις Μικράς Ασίας προς το εσωτερικό της σε διάσπαρτα μέρη με κάθε τρόπο, χρησιμοποιώντας βία ακόμα και διαπράτοντας δολοφονίες. Χρησιμοποίησαν, επίσης, τους Έλληνες και κατ' επέκταση όλους τους Χριστιανούς ηλικίας 20-45 ετών στον στρατό, ενάντια στις δυνάμεις της Αντάντ, εν ολίγοις ενάντια στους απελευθερωτές τους. Αυτοί μπορούσαν αρχικά να εξαγοράσουν την στρατιωτική τους θητεία. Ωστόσο, με την κατάργηση της εξαγοράς της στρατιωτικής τους θητείας σημειώθηκαν χιλιάδες λιποταξίες και αυτοί που συνελήφθηκαν από τις Τούρκικες αρχές εκτελούνταν.
   Το αποκορύφωμα αυτής της τουρκικής βαναυσότητας ήταν η καταναγκαστική εργασία στα «τάγματα εργασίας» (ή Amele Taburları τουρκ.), τα οποία αποτελούσαν οι άνδρες (Έλληνες, Αρμένιοι, Εβραίοι) άνω των 45 ετών που δεν στρατεύονταν. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που φοβούμενοι για τις συνθήκες που επρόκειτο να αντιμετωπίσουν στα τάγματα εργασίας, προσπαθούσαν να το σκάσουν κατά την διάρκεια της μεταφοράς τους σε αυτά, είτε εξαγοράζοντας τους φύλακες με ένα χρηματικό ποσό είτε όχι. Οι άθλιες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης που επικρατούσαν στα ορυχεία, στις ερήμους της Μικράς Ασίας όπου κατασκέυαζαν δρόμους, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο μετακινούνταν, όμοιως με μετακίνηση ζώων, είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο χιλιάδων ανδρών από τις κακουχίες τις ασθένειες, την πείνα και το κρύο.
   Ήταν επόμενο πολλοί Έλληνες μη υπομένοντας τις πιέσεις άλλο να εγκαταλείψουν την Τουρκία όσο το δυνατόν γρήγορα γινόταν. Στα σπίτια που εγκατέλειψαν οι Έλληνες, η τουρκική κυβέρνηση εγκατέστησε Μουσουλμάνους από την Σερβία, την Αλβανία, την Βουλγαρία και την Ελλάδα. Οι διώξεις συνεχίστηκαν στην συνέχεια, με μικρότερη όμως ένταση μέχρι το τέλος του Α' παγκοσμίου πολέμου το 1918 και επεκτάθηκαν σε άλλες περιοχές όπως η Προποντίδα και ο Πόντος. Οι πρόσφυγες που έφτασαν στην Ελλάδα σε αυτή την περίοδο ανήλθαν σε πολλές χιλιάδες.

Βιβλιογραφία:
- Θέματα Νοελληνικής Ιστορίας (Γ' γενικού λυκείου, Θεωρητικής Κατεύθυνσης), Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και εκδόσεων «Διόφαντος»
- Διδώ Σωτηρίου, Ματωμένα Χώματα

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι Τσάμηδες και ο αλβανικός ανθελληνισμός

Η Ιστορία των Τσάμηδων    Μπορώ να πω ότι αυτό το θέμα σχετικά με την ιστορία Τσάμηδων όπως και η ιστορία των Σουλιωτών και Αλβανών ήταν από τα πιο περίπλοκα θέματα, διότι υπάρχουν πολλά ασαφή κενά και λανθασμένα κείμενα, ή και προπαγανδιστικά, σε αυτήν την ιστορία, τα οποία μπορούν να μας δημιουργήσουν λανθασμένες αντιλήψεις ανα πάσα στιγμή. Για παράδειγμα, όταν έψαξα για τους Τσάμηδες στην σειρά εγκυκλοπαιδειών Χάρη Πάτση (Βασική Εγκυκλοπαίδεια των Νέων, Νεώτατη έκδοση 1981-1982), τους ανέφερε ως αλβανικής καταγωγής. Συγκεκριμένα: Η περιοχή της Τσαμουριάς ΤΣΑΜΗΔΕΣ:  Κάτοικοι της Τσαμουριάς (Θεσπρωτίας), αλβανικής καταγωγής. Τσάμηδες ονομάσθηκαν κυρίως εκείνοι από τους κατοίκους που ασπάσθηκαν την μουσουλμανική θρησκεία (κατα τον 17ο και 18ο αιώνα), για να διατηρήσουν την περιουσία τους. Οι Μουσουλμάνοι Τσάμηδες, κατά την απογραφή του 1940 έφθαναν τις 18.000 μέσα σε 65.000 πληθυσμό του νομού Θεσπρωτίας, κατείχαν δε τις πιο εύμορφες περιοχές του ν...

Οι Ρομά του Νομού Σερρών

Του Δημητρίου Ζάχου, Αναπληρωτή καθηγητή ΑΠΘ    Σύμφωνα με την παράδοση, οι Οθωμανοί μπέηδες των Σερρών έφεραν π ριν από πολλά χρόνια τους/τις προγόνους των με λών των ρομικών ομάδων από την Αίγυπτο , για να κ αλλιεργήσου ν τα τσιφλίκια το υς. Σ ύμφωνα με τα γραπτά τεκμήρια όμως, η παρουσία των Ρ ομ στην περιοχή των Σερρών καταγράφ εται στο δε ύτερο ήμισυ του 15 ου αιώνα και στο 16ο αιώνα, ενώ συγκεκριμένε ς μαρτυρίες φανερών ουν τη δράση τους κατ ά τη διάρκεια της δεύτερης περι όδου της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (από το 17ο αιώνα και έ ντευθεν) . Την εν λόγω περίοδο, η σύνδεση της οικονομικής ζ ωής της Οθωμανικής Αυτοκρατ ορίας με αυτή των Δυτ ικοευρωπαϊκών χωρ ών προκάλεσε σημάντικές αλλ αγές στον τρόπο και στους ρυθμούς της αγροτικής παραγωγής, οι οποί ες προσ δίδουν μια ικανοποιητική ερμηνεία για την πρ οσπάθεια της Οθωμανικής δ ι οίκησης να οδηγήσει διάφ ορες ρομι κές ομάδες σε μόνιμη εγκατάστασ η σε διά φορες αγ ροτικές της περιοχές. Οι ιδιαίτ ερες συνθήκες κάτω απ...

Μακεδονικές Υποθέσεις 2: Πώς ένα χωριό γίνεται "ελληνικό" ή "βουλγαρικό"; Η περίπτωση των χωριών στον καζά Πετριτσίου στα τέλη του 1906

«[...] Μετά χαράς, ως και χθες τηλεγράφησα, αναγγέλω εις την Υμ. Παναγιότητα, ότι δύο χωρία της επαρχίας Πετρίτσης, το Μίτινο εκ 40 οικιών συνιστάμενον και το Συρπάνι εξ 60, οικεία βουλήσει προσήλθον εις την Ι. Μητρόπολιν και επέδωκαν αναφοράν, νομίμως υπογεγγραμμένην και σεσημασμένην δια της σφραγίδος του χωρίου, δι' ής αναγνωρίζουσι τον Οικουμενικόν Πατριάρχην και την ιεράν Μητρόπολιν Μελενίκου ως πνευματικήν και εκκλησιαστικήν αυτών αρχήν. [...] Πλησίον της Πετρίτσης ορθόδοξα υπάρχουσι δύο έτερα χωρία, Κάμενα και Κολάροβο εκ 40 και 25 οικιών, τα οποία στερούνται ιερέων και διδασκάλων » [1] . Χάρτης του Λιθογραφείου Κοντογόνη με τίτλο "Θεσσαλονίκη", 1910. Φαίνονται τα χωριά του καζά Πετριτσίου, τα οποία αναφέρονται σε αυτή την υπόθεση (από δυτικά προς τα ανατολικά): Γιαβόρνιτσα, Κάμινα, Κολάροβον, Γιουρουκλερί μαχαλάδες (νοτιοανατολικά από το Πετρίτσι), Τοπόλνιτσα, και προς βορρά παράλληλα με τον ποταμό Στρυμόνα: Μιτίνοβον, Σιρμπάνοβον και Στάρτσοβον. Η ...